تاپ خبر۲۴: دکتر عالمی: تلویزیون طوری مردم را تغذیه می کند که سر سفره غریبه ننشینند؟ یک کارشناس سینما و رسانه با بیان این که هنر، سلسله اعصاب یک جامعه است، گفت: باید از طریق رسانه و به وسیله هنر، خرد را به جامعه هدیه بدهیم. به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از حوزه هنری، ششمین […]

تاپ خبر۲۴: دکتر عالمی: تلویزیون طوری مردم را تغذیه می کند که سر سفره غریبه ننشینند؟

یک کارشناس سینما و رسانه با بیان این که هنر، سلسله اعصاب یک جامعه است، گفت: باید از طریق رسانه و به وسیله هنر، خرد را به جامعه هدیه بدهیم.

به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از حوزه هنری، ششمین نشست از سلسله نشست های هنر و توسعه با موضوع آسیب شناسی رسانه های نو عصر چهارشنبه ۲۹ بهمن ۹۳ در حوزه هنری برگزار شد.

در این نشست، دکتر اکبر عالمی، کارشناس و مدرس سینما بعد از بیان مقدمه ای درباره تاریخچه شکل گیری چاپ، عکاسی، سینما و تلویزیون گفت: جهان ما به شکل توفنده ای تغییر کرده است.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به این که این حرف هایی که می زنم، حاصل ۷۰ سال زندگی من است، تاکید کرد: در کشوری زندگی می کنیم که هشت هزار سال تاریخ دارد و باید سرمان را بالا بگیریم. باید بدانیم هیچ کس کامل نیست و باید با عقل و خرد جمعی تصمیم گیری کنیم و از آنجایی که هنر مساوی است با خرد، باید ببینیم هنر چطور می تواند در قوام و دوام یک جامعه نقش آفرینی کند.

این کارشناس سینما با اشاره به این که هنرمندی به نام باخ که بهترین موسیقیدان به شمار می رود در گمنامی و تنگدستی از دنیا رفت، گفت: این در حالی است که شخصی به نام مایکل جکسون کاملا شناخته شده بود و در تابوت طلا به خاک سپرده شد؛ در حالی که کارش ارزش هنری چندانی نداشت اما این نشان از کارایی و تاثیرگذاری عنصری به نام رسانه دارد.

دکتر عالمی اظهار کرد: علاوه بر این که هنرمند کار بزرگی می کند، این کار باید توسط مخاطب درک و دریافت شود. فهمیدن تئاتر و ادبیات و به طور کلی هنر سعادت می خواهد و باید ببینیم چطور می توانیم جامعه ای را پرورش دهیم که خریدار اندیشه باشد؟ چطور می توان کاری کرد که مردم به سینما رفتن، تئاتر دیدن، کتاب خواندن و … عادت کنند؟

وی درباره تاثیرگذاری تلویزیون گفت: تلویزیون کارکردهای بسیار موثری دارد اما چقدر آن را فهمیده ایم و چقدر از آن استفاده می کنیم؟ هنوز در تلویزیون ما این موضوع جا نیفتاده که تبلیغ مستقیم، شبیه نصیحت کردن است و در افراد رسوب نمی کند بلکه فقط آن را می شنوند و فراموش می کنند. باید به صورت غیرمستقیم و با استفاده از روان شناسی تاثیر روی مخاطب تاثیر بگذاریم و برای این کار باید از دانش، بینش و خلاقیت هنرمند استفاده کنیم.

دکتر اکبر عالمی همچنین اشاره کرد: تلویزیون ما چقدر توانسته با برنامه هایی که دارد موسیقی خوب، نقاشی خوب، معماری خوب و شعر و ادب را به بینندگانش آموزش دهد؟ برّنده ترین ابزاری که می شناسم و همه مان آن را در خانه هایمان داریم، تلویزیون است. اما این تلویزیون چقدر موثر واقع می شود و آیا به قدری بینندگانش را تغذیه می کند که سر سفره غریبه نروند؟

وی با انتقاد از این که مدیران فرهنگی و هنری به سادگی انتخاب و به سادگی عوض می شوند، گفت: هنر، سلسله اعصاب یک جامعه است، هنر سلسله جنبان خرد و خردورزی است؛ بنابراین باید کسانی را انتخاب کنیم که افراد شایسته ای در این زمینه باشند و بعد از آن به سرعت تغییر و تحول صورت ندهیم که نتوانند برنامه هایشان را اجرایی کنند.

این کارگردان ضمن بیان این که باید از طریق رسانه و به وسیله هنر، خرد را به جامعه هدیه بدهیم، اظهار کرد: اگر خرد را به جامعه هدیه بدهیم دچار مشکل نمی شویم اما الان چقدر در رسانه فراگیری به نام تلویزیون نیازهای بخش های مختلف جامعه به ویژه جوانان برطرف می شود؟ چقدر از مشکلات و مسائل روز با آن ها حرف زده می شود و به آن ها راهکار داده می شود؟ چقدر بینندگان به تلویزیون اعتماد دارند؟ متاسفانه می بینیم تشخیص سره از ناسره آموزش داده نمی شود و تا قرار است حرفی از واقعیات زده شود همه نگران این می شوند که بدآموزی داشته باشند؛ بنابراین ترجیح می دهند چشمشان را روی مشکلات ببندند.