تاپ خبر۲۴: علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان طی سفری که روز چهارشنبه به آذربایجان داشت، با مقامات مختلف این کشور دیدار و گفت و گو کرد. دیدار دکتر طیب نیا با وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی(شادا )، علی طیب نیا […]

تاپ خبر۲۴: علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان طی سفری که روز چهارشنبه به آذربایجان داشت، با مقامات مختلف این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

دیدار دکتر طیب نیا با وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان
به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی(شادا )، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی که بر اساس دعوت شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان در باکو به سر می برد، با وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان دیدار و گفت و گو کرد. 
طیب نیا ضمن ابراز تشکر و قدردانی از دعوت شاهین مصطفی اف برای سفر نمایندگان ایران به باکو، به عزم جدی و مصمم روسای جمهور دو کشور برای بهبود و ارتقای روابط و مناسبات همه جانبه دو کشور اشاره کرد.
وی در عین حال خاطر نشان کرد: روسای جمهور دو کشور در یکسال گذشته چهار بار یکدیگر را ملاقات نموده اند و این نشان از اهمیت واولویت روابط دوجانبه برای مقامات ارشد دو کشور دارد.
طیب نیا اشاره به اهمیت گسترش روابط دو کشور برای ثبات و گسترش صلح در منطقه تاکید کرد: رویکرد دولت تدبیر وامید این است که به جمهوری آذربایجان صرفاً به عنوان یک کشور همسایه نگاه نمی کند و نگاه مشترک و مشابه مقامات دو کشور مبین نقطه نظرات مشترک فراوان میان مقامهای دو کشور است و این نشانگر آن است که فعالیتهای مشترکی را می توان به منظور توسعه روابط برداشت.
طیب نیا تصریح کرد: دکتر روحانی رییس جمهوری ایران نیز بر اهمیت جمهوری آذربایجان برای ایران در میان کشورهای منطقه تاکید و اهمیت ویژه دارند.
وی در ادامه بر اشتراکات فرهنگی- تاریخی- مذهبی دو کشور و ریشه های قدرتمند مشترکات یادشده دو کشور تاکید کرد.
طیب نیا در عین حال خاطر نشان کرد: با وجود بهبود روابط سیاسی، روابط تجاری و اقتصادی دو کشور در وضعیت مطلوب و شایسته قرار ندارد و با توجه به اینکه وظیفه اجرای تفاهمات میان مقامات ارشد دو کشور به عهده وزاری اقتصادی دو کشور است، ضرورت دارد برای افزایش همکاری های تجاری-اقتصادی تلاش کنیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان بهبود و ارتقای این موضوعات را منوط به رفع مشکلات کنونی در روابط بانکی دو کشور دانست و بر ضرورت حل و فصل نواقص و مشکلات موجود در روابط شبکه بانکی دو کشور و ارتقای همکاری های متقابل دو کشور تاکید کرد.
وی در عین حال تصریح کرد: لازم است همکاری های سرمایه گذاری به خصوص معرفی فرصت های متقابل سرمایه گذاری دو کشور به خصوص افزایش حضور و فعالیت تجار و بازرگانان آذری در مناطق آزاد اقتصادی نظیر ارس و ماکو که در نزدیکی مرزهای آذربایجان با ایران قرار دارند و بهره مندی از ترجیحات و معافیت هایی نظیر ۲۰ سال معافیت مالیاتی و همچنین معافیت از حقوق ورودی و سود بازرگان و دیگر عوارض گمرکی موجود در این مناطق، مورد توجه قرار گیرد.
طیب نیا در ادامه استفاده از تجارب آذربایجان در صنایع کشتی سازی و تاسیسات و سازه های بندری و همچنین سرمایه گذاری آذری ها در پارک های صنعتی ایران را خواستار شد.
وی در ادامه در خصوص آمادگی ایران برای همکاری های تجاری در خصوص نفت، گاز ،پتروشیمی و فروش ۱۳ نوع محصولات پتروشیمی مورد نیاز آذربایجان را اعلام کرد.
 شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان نیز در ادامه از حضور هیات ایرانی ابراز خرسندی و افزود: بنا به پیشنهاد جناب الهام علی اف، رییس جمهور آذربایجان مقرر شد به منظور بهبود، تعمیق، تحکیم و گسترش روابط سه کشور مهم و اثرگذار منطقه به منظور انجام همکاری های سه جانبه ایران- ترکیه- آذربایجان اقدام شود .
وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان در عین حال تصریح کرد: در راستای تحقق این پیشنهاد نشست های سه جانبه میان وزرای اقتصاد سه کشور نیز اقدام خواهد شد.

دیدار دکتر طیب نیا با وزیر حوادث غیرمترقبه جمهوری آذربایجان 

علی طیب نیا وزیر اقتصاد کشورمان و کمال الدین حیدر اف وزیر حوادث غیر مترقبه جمهوری آذربایجان بر گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور تاکید کردند.
 علی طیب نیا در این دیدار با اشاره به مشترکات فراوان ایران و جمهوری آذربایجان، گفت: گسترش روابط با کشورهای همسایه از اولویت های سیاست خارجی ایران است و در این میان جمهوری آذربایجان جایگاه ویژه ای دارد.
طیب نیا گفت: ما به جمهوری آذربایجان به عنوان یک دوست راهبردی نگاه می کنیم و بدنبال روابطی با این کشور هستیم که تحت تاثیر عوامل ثالث قرار نگیرد.
وزیر اقتصاد کشورمان گفت: در حوزه حوادث غیر مترقبه و همچنین در زمینه سرمایه گذاری مشترک، افزایش تجارت، همکاریهای فنی مهندسی و ترانزیت کالا میتوانیم همکاری های خوبی داشته باشیم.
طیب نیا در عین حال خاطر نشان کرد :طی یکسال گذشته افق و فصل جدیدی در روابط دو کشور ایجاد شده و آذربایجان به حدی برای ایران اهمیت دارد و روابط دو کشور آنقدر عمیق و ریشه دار و تاریخی است که هیچ موضوع و چالش کوتاه مدتی قادر نیست این روابط عمیق را تهدید کند و امیدوارم هر روز شاهد قوی تر شدن مناسبات و پیوندهای میان دو کشور باشیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در عین حال خاطر نشان کرد: آذربایجان برای ایران تنها یک کشور هم مرز و همسایه نیست، نگاه ما به آذربایجان، همواره یک نگاه راهبردی است و رییس جمهور ایران نیز نگاه ویژه ای به آذربایجان دارند.
وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه در شرایط کنونی که افراطی گری مذهبی، خشونت و تروریسم بسیاری از کشورهای منطقه را احاطه کرده همکاری های سیاسی دو کشور و تحکیم روابط ایران و آذربایجان به بهبود شرایط منطقه و تامین و تحکیم صلح و امنیت کمک می کند.
طیب نیا افزود: خوشبختانه مذاکرات هسته ای ایران روند خوبی دارد و امیدواریم به سرعت به نتیجه مطلوبی که تامین کننده منافع ملت ایران باشد منجر شود، زیرا ایران همواره به وضوح در حوزه انرژی صلح آمیز هسته ای شفاف و روشن عمل کرده و چیزی برای پنهان کردن نداشته و ندارد.
کمال الدین حیدر اف وزیر حوادث غیر مترقبه جمهوری آذربایجان نیز در ادامه به اراده سیاسی سران دو کشور برای گسترش مناسبات و روابط خوب دو کشور اشاره کرد و گفت: ما هیچ مانعی در توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور نمی بینیم و آماده همکاری در این زمینه هستیم.
کمال الدین حیدر اف از شرایط ایجاد شده در ایران و علاقه مندی کشورهای دیگر برای سرمایه گذاری در کشورمان ابراز خرسندی کرد و گفت: جمهوری آذربایجان هیچ وقت از تحریم های ناعادلانه غربی ها علیه ایران پیروی نکرده و بخش خصوصی جمهوری آذربایجان علاقه مند به حضور و سرمایه گذاری در ایران است.
وزیر حوادث غیر مترقبه در ادامه با بیان اینکه سفرهای متعدد و مکرر مقامات ارشد و وزرای دو کشور مبین علاقه مندی و تمایل شدید دو کشور به یکدیگر است، تصریح کرد: پس از یک دوره کوتاه کندی روابط در حال حاضر روابط رو به گسترش است و سفر شما به باکو نیز در راستای تلاش مقامات دو کشور برای افزایش همکاری های متقابل است.
وی در ادامه یادآور شد: تاریخ و طبیعت به ما موهبت همسایگی عطا کرده ولی این مجاورت مرزی به تنهایی کافی نیست بلکه باید برای ارتقا و توسعه روابط اقتصادی تلاش شود.
علی طیب نیا وزیر اقتصاد که به دعوت همتای خود به جمهوری آذربایجان سفر کرده است با سایر مقامات عالیرتبه این کشور دیدار و گفتگو کرد.

دیدار دکتر طیب نیا با رییس کل بانک مرکزی جمهوری آذربایجان 

علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در دیدار با رستم اف رییس کل بانک مرکزی جمهوری آذربایجان ضمن اشاره به روابط خوب سیاسی دو کشور و حجم پایین روابط و مناسبات اقتصادی و تجاری در مقایسه با روابط سیاسی روبه گسترش دو کشور و همچنین بیان اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو ملت و با اشاره به تاکیدات دو رییس جمهور بر رفع موانع فراروی فعالیت اقتصادی تجار و بازرگانان دو کشور خواستار تمهیدات لازم از سوی بانک مرکزی آذربایجان برای رفع موانع شدند.
رستم اف رییس کل بانک مرکزی جمهوری آذربایجان با ابراز خوشوقتی از ملاقات با دکتر طیب نیا و تاکید بر اهمیت مناسبات بانکی اظهار داشت: با توجه به خواست دو رییس جمهور و با توجه به اهمیت و جایگاه اقتصادی ایران توسعه ارتباطات همه جانبه دستور کار است و لذا تمام تلاش خود را برای رفع موانع بکار خواهد گرفت.
 وی در ادامه اظهار امیدواری کرد: در سال جدید میلادی سفری به ایران داشته باشد تا با مقامات کشورمان ملاقات و در خصوص همکاری های فی ما بین مشورت نماید.
مقرر گردید گروه کارشناسی از بانکهای مرکزی دو کشور ضمن بررسی وضعیت موجود تمهیدات لازم را برای رفع موانع و توسعه همکاری ها به عمل آورد.