تاپ خبر۲۴:در حال حاضر OLED بهترین تکنولوژی برای یک تلویزیون خانگی است؛ زیرا بهترین سطح تیرگی را به همراه روشنایی کافی و رنگ‌های فوق‌العاده به نمایش می‌گذارد و زمان پاسخ‌گویی بسیار پایینی هم دارد (قابل‌توجه گیمرها). ال‌جی توانسته بر روی بستر OLED به چنان پیشرفتی برسد که پس از یکه‌تازی بازار تلویزیون‌های ۴K، اکنون به […]

تاپ خبر۲۴:در حال حاضر OLED بهترین تکنولوژی برای یک تلویزیون خانگی است؛ زیرا بهترین سطح تیرگی را به همراه روشنایی کافی و رنگ‌های فوق‌العاده به نمایش می‌گذارد و زمان پاسخ‌گویی بسیار پایینی هم دارد (قابل‌توجه گیمرها).

ال‌جی توانسته بر روی بستر OLED به چنان پیشرفتی برسد که پس از یکه‌تازی بازار تلویزیون‌های ۴K، اکنون به گواه متخصصان و استانداردهای گوناگون بهترین و بالاترین کیفیت ۸K را ارائه نموده است.

داستان استانداردهای تصویری ۸K
اگرچه هنگام مقایسه ممکن است استانداردهای تصویری و میزان پایبندی یک محصول به آن‌ها در ذهن خریدار موضوعی چندان ملموس نباشد؛ اما در عمل و هنگام استفاده این تفاوت‌ها کاملاً درک خواهند شد. برای مثال یکی از استانداردهایی که ال‌جی در تلویزیون‌هایش شدیداً به دنبال رعایت آن بوده، نوسان فرکانس یا CM نامیده می‌شود که به شیوه چینش و فاصله پیکسل‌ها از یکدیگر برمی‌گردد. احتمالاً در اخبار زیادی به آن برخورده و به‌سادگی از آن گذشته باشید، چون تاکنون کسی در صنعت تلویزیون روی آن تأکیدی نداشته و برایتان ناآشنا است؛ اما به خاطر داشته باشید، بدون شک ابزار سنجش CM درنهایت آن چیزی است می‌تواند بگوید یک تلویزیون ۸k واقعی هست یا نیست!

این استاندارد علاوه بر اینکه می‌تواند موضوع تبلیغاتی مناسبی برای شرکت‌ها باشد، اهمیت اصلی آن در این است که تکنولوژی تلویزیون‌ها روزبه‌روز پیشرفته‌تر شده و عمق بیشتری می‌یابد، لذا ضروری است هنگام خرید محصولات با آخرین تکنولوژی ، از اصطلاحات جدید نیز اطلاع داشته و استانداردها را بشناسیم تا مناسب‌ترین خرید را داشته باشیم.

اما داستان CM چیست و آیا واقعاً تعریف خوبی برای تشخیص تلویزیون بهتر است؟
به ساده‌ترین شکل، CM میزان توانایی تلویزیون در تشخیص و تفرق میان یک پیکسل با پیکسل‌های کناری آن است. طبق نظر کمیته بین‌المللی سنجش نمایشگر (ICDM)، در تعیین و تشخیص رزولوشن یک تلویزیون، نوسان کنتراست بسیار مهم‌تر از تعداد پیکسل‌ها است؛ زیرا اگر امکان تشخیص یک پیکسل از همسایگانش را نداشته باشیم، نمی‌توانیم پیکسل‌ها را کاملاً مستقل در نمایش تصویر به‌کارگیریم. درنتیجه وضوح تصویر دلخواه و ایده‌الی نخواهیم داشت.

برای درک بهتر موضوع، بد نیست نگاهی به تصویر بالا بیاندازید. در سمت چپ پیکسل‌های یک تلویزیون با CM پایین را مشاهده می‌کنید. در سمت راست هم پیکسل‌های تلویزیون Nanocell 8K LED ال‌جی به تصویر درآمده‌اند که توانسته نمره CM بسیار عالی ۹۰ درصد را کسب کند. درحالی‌که در تصویر سمت چپ پیکسل‌ها آشفته و به‌هم‌ریخته‌اند، اما در تلویزیون ال‌جی بسیار واضح و متمایز می‌توان آن‌ها را دید. این در حالی است که در مدل‌های OLED ال‌جی داستان از این هم بهتر می‌شود.

و همین استاندارد‌ها است که نبرد بر سر واژه ۸K واقعی همچنان ادامه داده است و به نظر می‌رسد که روزبه‌روز بیشتر هم خواهد شد. تا جایی که به‌تازگی انجمن تکنولوژی مصرفی یا CTA که یکی از بزرگ‌ترین مؤسسات استاندارد و انجمن‌های صنفی آمریکا و برگزارکننده نمایشگاه عظیم CES است، لوگو و استانداردی اختصاصی برای نمایشگرها با عنوان ۸K Ultra HD تعریف کرده که بیشترین تکیه آن بر استانداردهای تعریف‌شده توسط گروه‌های مستقلی چون ICDM و ANSI است. نکته جالب این استاندارد جدید آن است که تمامی تلویزیون‌های ۸K ال‌جی توانسته‌اند با موفقیت مقدار CM تعریف‌شده در این استاندارد برای دریافت حق استفاده از لوگوی ۸K Ultra HD را کسب کنند و جالب‌تر اینکه تقریباً هیچ‌یک از رقبا تاکنون به این استاندارد و لوگو دست نیافته‌اند.

در تلویزیون‌های ۸K حدود ۳۳ میلیون پیکسل کوچک کنار هم نشسته‌اند، اما اصل داستان چگونگی همکاری و همراهی معنی‌دار این پیکسل‌ها با یکدیگر است. بدون شک رقبای دیگر همچون تولیدکنندگان تلویزیون‌های QLED سعی می‌کنند با زرنگی از کنار تعاریفی چون CM رد شده و آن را بی‌اهمیت جلوه دهند، اما وقتی پای مؤسسات استاندارد بین‌المللی چون ICDM و CTA به میان می‌آید، دیگر نباید ساده از کنار این موضوع عبور کرد. به همین منظور حتی گروهی از رقبا انجمنی برای ۸K تشکیل داده‌اند تا تعاریف استانداردی برای خودشان داشته باشند تا مجبور به رقابت و رعایت استانداردهای مرسوم نشوند! استاندارد این انجمن تازه تأسیس می‌گوید که یک تلویزیون ۸K باید رزولوشن ۸K داشته باشد و تصاویر را در آن اندازه با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه پخش کند. همچنین حداقل روشنایی آن در حالت حداکثری ۶۰۰ نیت باشد. علاوه بر این از فرمت پخش ویدیوی با کدک HEVC را پشتیبانی کند و از طریقHDMI2.1 امکان پخش ۸K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه یا ۴K با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه را داشته باشد. از دیگر شروط این استاندارد پشتیبانی از HDR است. ‬
جالب اینجا است که استاندارد این انجمن هیچ اشاره‌ای به CM یا نوسان کنتراست مورد تائید ICDM و CTA نمی‌کند؛ که البته ال‌جی تمامی شرایط استاندارد این انجمن و بیش از آن را دارا است.‬