تاپ خبر۲۴ : معاون وزیر و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: ثروت اصلی جامعه را نیروی انسانی توانمند می سازد و ثروت مهارتی به اندازهای اهمیت دارد که باید همه فناوری ها را برای آن به کار گیریم. به گزارش تاپ خبر ۲۴ ، دکتر سلیمان پاک سرشت، دوشنبه؛ نهم بهمن […]

تاپ خبر۲۴ : معاون وزیر و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: ثروت اصلی جامعه را نیروی انسانی توانمند می سازد و ثروت مهارتی به اندازهای اهمیت دارد که باید همه فناوری ها را برای آن به کار گیریم.

به گزارش تاپ خبر ۲۴ ، دکتر سلیمان پاک سرشت، دوشنبه؛ نهم بهمن ماه در نخستین نشست خبری خود در محل سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بیان داشت: ثروت اصلی جامعه را نیروی انسانی توانمند می سازد و ثروت مهارتی به اندازهای اهمیت دارد که باید همه فناوری ها را برای آن به کار گیریم.
وی افزود: موضوع مهارت یکی از مسائل کلیدی و مهم کشور در حال حاضر است و همراهی رسانه پشتوانه ای است تا در این مسیر گام های مؤثر و مثبتی برداشته شود.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: در بیانات و دغدغه های مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، رییس جمهوری و مسؤولان ارشد کشور و همچنین اسناد بالادستی از جمله سیاست های کلی اشتغال، سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه پنج ساله ششم توسعه به امر مهارت آموزی و ضرورت توجه به تقویت آن تأکید زیادی شده است.
دکتر پاک سرشت در ادامه تصریح کرد: در ماده چهار قانون برنامه ششم اشاره شده است که ۲٫۸ واحد در مقیاس درصد از رشد هشت درصدی که در برنامه ششم توسعه هدفگذاری شده است باید از طریق ارتقای بهره وری عوامل تولید صورت گیرد که یکی از عوامل تولید نیروی انسانی و منابع انسانی است.
دکتر پاک سرشت اظهار داشت: متأسفانه در طول سال های گذشته فرهنگ مهارت آموزی به فراموشی سپرده شده است که باید این ضعف فرهنگی ترمیم شود.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به موج مدرک گرایی درکشور گفت: زمانی توانمندی ها، استعدادهای حرفه ای و شغل فرد، هویت او را تشکیل می داد اما متاسفانه امروزه مدرک تحصیلی در اولویت قرار گرفته است و افراد را بیش از آنکه با مهارت فردی بشناسیم با مدرک دانشگاهی شناسایی و ارزیابی می کنیم.
وی در ادامه اظهار امیدواری کرد که با همراهی اصحاب رسانه حساسیت جامعه نسبت به چالش فقر مهارتی و ضرورت مهارت آموزی در کشور برانگیخته شود.
دکتر پاک سرشت گفت: ثروت اصلی جامعه را نیروی انسانی توانمند می سازد و ثروت مهارتی به اندازهای اهمیت دارد که باید همه فناوری ها را برای آن به کار گیریم.
وی تأکید کرد: در اقتصاد دانش بنیان تکیه اصلی بر توانمندی نیروی انسانی است و متاسفانه هم اکنون با نیروی انسانی که مهارت مورد نیاز را کسب نکرده است، مواجه ایم.
پاک سرشت افزد: : جامعه ای که به لحاظ نیروی انسانی توانمند است، از عهده ایجاد اشتغال و کاهش فقر برمی آید.
وی افزود: کانون های فکری برای گردش ایده ها و تصمیم سازی های مهم در این سازمان تشکیل شده است تا ا از توانمندی کارشناسان فعلی و تجربه افراد توانمندی که بازنشسته شده اند استفاده شود.
پاک سرشت اظهار داشت: طی سه ماهی که مسئولیت آموزش های مهارت را در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بر عهده گرفته ام تلاش شده از تمرکز زدایی اجتناب شود به طوری که آموزش های مهارتی بر اساس نیازهای هر استان تدوین شود و مراکز استان ها را به ۳۱ مرکز ارتقاء دهیم و این نیازمند آن است که واحدهای فعال و هشیار را در استان ها داشته باشیم.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور افزود: آموزش های عمومی، فنی و کارآفرینی برحسب مزیت ها و نیازهای استانی ارائه خواهند شد.
به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، آموزش های مهارتی باید هدفمند، فعالانه و اثر بخش باشد و بتوان با منابع و اسناد بالادستی در طرح های ایجاد اشتغال و کاهش فقر مرتبط باشیم.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: این سازمان به عنوان نهاد همکار در اجرای طرح های بزرگ اشتغال کشور ایفای نقش می کند.
وی همچنین خبرداد: با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توافقی صورت گرفته است که رشته مدیریت آموزش های فنی و حرفه ای در مقطع کارشناسی ارشد در مجموعه رشته های آموزش عالی گنجانده شود.
دکتر پاک سرشت با اشاره به فعال بودن ۱۰هزار آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد در سطح کشور گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از توسعه دامنه فعالیت های بخش خصوصی استقبال و حمایت می کند.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور افزود: نقش رسانه ها در توسعه فرهنگ مهارت آموزی مهم است و این در حالی است که سهم بودجه آموزش های مهارتی غیر رسمی در بودجه کل کشور ۱٫۳درصد است و با چنین بودجه ای نمی توان این پیام را به جامعه انتقال داد که آموزش های مهارتی جدی است.