تاپ خبر۲۴:علی سلیمانی شایسته مدیر عامل بانک پارسیان صبح امروز دریک نشست خبر ی عنوان کرد: سپرده های مردمی تامین کننده فعالیت های صنعتی است و به همین دلیل ارایه تسهیلات با سود ۱۲ درصد و جذب سپرده ها ی مردمی با سود ۲۰ درصد بی منطق است. وی در ادامه افزود: اگر نرخ سود سپرده […]

تاپ خبر۲۴:علی سلیمانی شایسته مدیر عامل بانک پارسیان صبح امروز دریک نشست خبر ی عنوان کرد: سپرده های مردمی تامین کننده فعالیت های صنعتی است و به همین دلیل ارایه تسهیلات با سود ۱۲ درصد و جذب سپرده ها ی مردمی با سود ۲۰ درصد بی منطق است.

وی در ادامه افزود: اگر نرخ سود سپرده های بانکی مثبت و واقعی باشد بسیاری از تقاضای کاذب بازار ارز از بین می رود و در این زمان شرایط برای تک نرخی شدن ارز ایجاد می شود و در خصوص تک نرخی شدن ارز اظهارداشت: برای اجرای این امر باید ابتدا نیاز بازارها پوشش داده شده و تقاضا کاذب از بازار خارج شود.

وی گفت: در صورتی که احساس کنند که ثروت آنها رو به کاهش است ، اقدام به تبدیل دارایی های خود می کنند و بر همین اساس تقاضای کاذب در بازار ارز ایجاد می شود.

وی با بیان آنکه، مطالبات معوق بانکی موضوعی فنی است، اظهارداشت: با توجه به اینکه تحریم ها بخشی از بنگاه های اقتصادی را تحت تاثیر قرارداده است برخی از بنگاه ها در بازپرداخت تسهیلات بانکی با مشکلاتی مواجه شده اند.

سلیمانی شایسته اظهار کرد: در صورتی که بخش تولید با مشکل مواجه باشد بازپرداخت تسهیلات بانکی نیز تحت تاثیر قرار می گیرد . به همین دلیل سیستم بانکی سیاست تسهیل را برای این بنگاه ها مد نظر قرار می دهد .

وی گفت: البته برخی نیز تسهیلات را در بخش های تجاری به کار گرفته اند که در صورت بازپرداخت نکردن اقساط تسهیلات ، اقداماتی در مورد آنها باید انجام شود.

سلیمانی شایسته با بیان آنکه، جریان ورود سرمایه باید به بخش صنعت و تولید افزایش یابد، اظهارکرد : دولت و بانک مرکزی در چند سال اخیر افزایش نرخ سود سپرده ها را خواستار شده بودند و در حالی که نرخ سود سپرده ها افزایش یافت اما نرخ سود تسهیلات بانکی برای حمایت از تولید رشد نیافت.

وی با طرح این سوال که آیا حجم منابع تخصیصی به بخش تولید درسال ۹۱ بیش از سال ۹۰ بوده است یا خیر، گفت: در صورتی که حجم منابع افزایش نیافته باشد سیاست اجرا شده با اشکالاتی همراه بوده است.

این مسئول نظام بانکی، با طرح این سوال که در شرایطی که نرخ تورم حدود ۳۱ درصد بوده آیا منطقی است که صنعت با بازدهی کمتر از این رقم فعالیت کند، گفت: سپرده های مردمی تامین کننده فعالیت های صنعتی است و به همین دلیل ارایه تسهیلات با سود ۱۲ درصد و جذب سپرده ها ی مردمی با سود ۲۰ درصد بی منطق است.

وی یاد آور شد: علاوه بر این امر نیز در سال گذشته رشد منابع و نقدینگی بانک ها به اندازه کافی و مورد نیاز نبوده است.

مدیرعامل بانک پارسیان با بیان آنکه، افزایش نرخ ارز از حدود ۱۲۲۰ تومان به ۲۵۰۰ تومان سبب شد تا نیاز به سرمایه در گردش ینگاه ها ۶ تا ۷ برابر شود، گفت: این در حالی است که نقدینگی به این میزان رشد نکرد.

وی، تاخیر در تصمیم گیری های ارزی را نیز از دیگر موانع واریز نشدن نقدینگی به بخش تولید دانست وافزود: باید بخش تولید کشور قدرت ایجاد درآمد را داشته باشد تا مشکل مطالبات معوق رفع شود.

به گفته سلیمانی شایسته ، نرخ سود سپرده ها باید منطقی و متناسب با شرایط اقتصادی کشور باشد و منفی نبودن نرخ سود سپرده برای سپرده گذار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی گفت: به عنوان مثال اگر فردی در بانکی سپرده گذاری کند و در ابتدای سال با آن میزان پول ۱۰۰ واحد قدرت خرید داشته باشد و در پایان سال قدرت خرید به ۸۰ واحد کاهش یابد ، رغبت برای سپرده گذاری در سیستم بانکی کاهش یافته و منابع وارد بازار ارز، سکه، مسکن و بخشی نیز وارد بازار سهام می شود.

به گفته وی، آمار ماندگاری سپرده ها در سیستم بانکی کشور کاهش یافته است.

سلیمانی شایسته با بیان آنکه، نرخ غیر منطقی سپرده ها بازارهای دیگر را متاثر می کند ، اظهار داشت: بانک ها در ایران تامین کننده اصلی اعتبارات هستند و هنوز بازار سرمایه انسجام لازم را برای این امر ندارد.