تاپ خبر۲۴:رئیس فیفا گفت: نمی‌توانم قول دهم که فردا یا پس‌فردا پول‌های بلوکه شده به ایران بازگردد اما بدون شک سعی می‌کنیم این مشکل تا کنگره بعدی فیفا برطرف شود. نشست خبری سپ بلاتر از ساعت ۱۳:۳۰ در هتل آزادی آغاز شد.به گزارش تسنیم، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در صحبت‌های ابتدایی خود گفت: عصر بخیر […]

تاپ خبر۲۴:رئیس فیفا گفت: نمی‌توانم قول دهم که فردا یا پس‌فردا پول‌های بلوکه شده به ایران بازگردد اما بدون شک سعی می‌کنیم این مشکل تا کنگره بعدی فیفا برطرف شود.
نشست خبری سپ بلاتر از ساعت ۱۳:۳۰ در هتل آزادی آغاز شد.به گزارش تسنیم، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در صحبت‌های ابتدایی خود گفت: عصر بخیر خانم‌ها و آقایان بسیار خرسندم که امروز در خدمت شما هستم. در ابتدا دوست دارم از تک تک اعضای هیئت فیفا که در این سفر مرا همراهی کردند تشکر کنم. در سمت راست من جناب آقای شیخ سلمان آل خلیفه رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا و عضو هیئت رئیسه فیفا حضور دارد و در این سفر خانم داد از اعضای استرالیایی هیئت رئیسه فیفا مرا همراهی می‌کرد که جا دارد از ایشان هم تشکر کنم.

رئیس فدراسیون جهانی فوتبال خاطرنشان کرد: اگرچه سفر من به ایران فشرده بود اما در این سفر مسائل و نظرات مثبتی مطرح شد. روز گذشته پس از ورود به ایران ملاقات خوبی با آقای روحانی داشتم و بعد از آن در افتتاحیه همایش علم و فوتبال شرکت کردیم. امروز صبح هم پس از تغییری که در برنامه ما به وجود آمد به ملاقات خانم ابتکار رفتیم و از موزه‌ای که ایشان ما را به آنجا بردند بازدید کردیم.

بلاتر با اشاره به حضورش در مراسم افتتاحیه فستیوال مدارس فوتبال عنوان کرد: بعد از حضور در این مراسم به ملاقات آقای لاریجانی رئیس مجلس جمهوری اسلامی ایران رفتیم و ملاقات با ایشان در خصوص فوتبال و اهمیت این رشته ورزشی در ایران صحبت کردیم و من صعود تیم ملی به جام جهانی را تبریک گفتم.

رئیس فیفا در ادامه از خبرنگاران خواست به علت کمبود وقت تنها از او سوال کنند و نظرات خود را نگویند.

بلاتر در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه قاره آسیا کمی از دیگر قاره‌ها در مورد فوتبال عقب است چه برنامه‌ای برای توسعه فوتبال آسیا وجود دارد، گفت: من خیلی کوتاه جواب این سوال را می‌گویم. باید بگویم با نظر شما موافق نیستم. به نظر من آسیا از دنیا عقب نیست و بهتر است شیخ سلمان در این مورد پاسخ بدهد.

شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا در پاسخ به این سوال اظهار داشت: با توجه به اینکه کنفرانس مطبوعاتی من از ساعت ۵ تا ۶ بعدازظهر برگزار می‌شود بهتر است سوالاتی پرسیده شود که پاسخگوی آن آقای بلاتر باشد اما من جواب این سوال را می‌دهم. آسیا بزرگترین قاره روی کره زمین است و توسعه فوتبال در این قاره باید از تک تک فدراسیون‌ها آغاز شود. AFC برنامه جدیدی برای مسابقات مختلف که در آسیا برگزار می‌شود داشته و از نظر فنی و زیرساخت‌ها نگاه جدیدی دارد.

شیخ سلمان ادامه داد:‌ همانطور که می‌دانید در جام جهانی ۲۰۰۲ کره جنوبی به نیمه نهایی رسید و در قسمت زیرساخت‌ها پیشرفت قابل توجهی داشت. همچنین در فوتبال بانوان ژاپن اکنون قهرمان جهان است اما قطعا ما برای توسعه فوتبال در آسیا از متخصصان استفاده خواهیم کرد تا فوتبال بهتری را برای قاره خودمان داشته باشیم.

در ادامه بلاتر در پاسخ به این سوال که ایران در گذشته تنها یک عضو در فدراسیون جهانی داشته که آن کرسی دایی در کمیته جوانان بود و امروز چگونه می‌تواند کرسی‌های بیشتری را در فیفا داشته باشد، گفت: ما در حال حاضر یک نماینده از ایران در فدراسیون جهانی فوتبال داریم. آقای کفاشیان عضو کمیته فوتسال این فدراسیون است. علت اینکه دیگر دایی در کمیته جوانان نیست، این است که هر کمیته در پایان سال تغییرات و اصلاحاتی بر اساس نیازهای خود در کمیته های مذکور ایجاد می‌کند. بعد از این دیدار و حضور و ملاقات در ایران نماینده دیگری در کمیته‌های فیفا برای ایران خواهیم داشت.

خبرنگاری با اشاره به اینکه مردم ایران بلاتر را مدیری ورزشی که در جهت توسعه فوتبال گام برداشته و تلاش داشته ورزش دور از سیاست باشد در خصوص پول‌های بلوکه شده فدراسیون فوتبال ایران که پس از تحریم‌های سیاسی کشورمان به وجود آمده است از او سوال کرد که رئیس فیفا گفت: بله. این موردی که شما به آن اشاره کردید مشکلی است که مدتی است توسط قدرت‌‌های سیاسی دنیا و نه فقط آمریکا به دیگر کشورها تحمیل شده است.

بلاتر افزود: نمی‌توانیم این سیاست‌ها را تغییر دهیم اما تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم تلاش برای برون‌رفت کشورها از مشکلاتی است که به آن دچار شدند به همین خاطر در مذاکراتی که با دولت سوئیس داشته‌ایم قرار شده دفتری به نام سکو تاسیس شود که توسط آن، این حق به فوتبال ایران بازگردد. دوست دارم در کمترین زمان ممکن این مشکل حل شود اما نمی‌توانم قول دهم که فردا یا پس‌فردا پول‌های بلوکه شده به ایران بازگردد اما بدون شک سعی می‌کنیم این مشکل تا کنگره بعدی فیفا برطرف شود.

رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد مرکز توسعه فوتبال آسیا به تهران بیاید تاکید کرد: به این مسئله آگاه هستیم اما هنوز به طور رسمی درخواستی در این خصوص به ما ارائه نشده است. امکان دارد دفتر منطقه‌ای فیفا در تهران تاسیس شود مانند کشورهای دیگر. باید در پروسه اصلاح ببینیم که چطور می‌توانیم دفاتر منطقه‌ای توسعه فوتبال را اداره کنیم.

بلاتر در پاسخ به این سوال که چه زمانی حجاب بانوان فوتبال ایران در اساسنامه رسمی فیفا ثبت خواهد شد گفت: مسئله‌ای که مطرح کردید باید در برد فوتبال اتخاذ شود. باید دید چگونه این مسئله در برد فیفا حل و فصل می‌شود. ۲۸ فوریه جلسه آینده برد فوتبال برگزار می‌شود. دوست دارم یک نکته را اضافه کنم؛ توسعه فوتبال در کشورهای اسلامی محدود به موضوع حجاب زنان نمی‌شود.

وی تاکید کرد: بانوان به فوتبال می‌پردازند و این به دلیل احترام ما به فرهنگ کشورهاست. در عربستان هم با تمام محدودیت‌هایی که زنان دارند فوتبال بازی می‌کنند اماخیلی روشن و مشخص نیست. در مصر، مراکش و الجزایر هم علاقه‌مندان به فوتبال زیاد هستند ما باید سعی کنیم تا راه حل مناسبی پیدا شود و با وضع قوانین مناسب شرایط حضور خانم‌ها را در استادیوم مهیا کنیم. این را به خانم ابتکار هم گفتم و با آقای لاریجانی هم چنین بحثی را مطرح کردم و ایشان قول داد که این طرح را به مجلس برده و در خصوص آن صحبت شود. من به عنوان مدافع فوتبال زنان در کشورهای اسلامی حمایت می‌کنم. فیفا نمی‌تواند قوانین کشورها را عوض کند اما مصرانه روی این پیشنهاد خود هستیم.

در ادامه نشست خبری بلاتر، خبرنگاری از او نظرش را در خصوص شانس موفقیت ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل جویا شد که رئیس فیفا در پاسخ گفت: این برای اولین بار نیست که فوتبال ایران به جام جهانی صعود کرده، به خاطر دارم که این تیم در جام جهانی ۷۸ و پس از آن جام جهانی ۹۸ راه یافت و در آن مسابقات در یک بازی به یاد ماندنی در لیون فرانسه به مصاف آمریکا رفت و به پیروزی رسید.

وی اظهار داشت: در این مدت فوتبال ایران پیشرفت زیادی کرده و به جام جهانی ۲۰۱۴ راه یافته است. صعود از گروهی که ایران در آن حضور داشت کار آسانی نبود. این صعود علاوه بر اینکه نتیجه کار و تلاش کارلوس کی‌روش و بازیکنانش است حاصل تلاش فدراسیون فوتبال ایران نیز بوده است. با راهیابی تیم ملی ایران به جام جهانی شما سال آینده سفرایی را به نمایندگی ایران در برزیل خواهید داشت. برای ایران آرزوی موفقیت می‌کنم همانطور که برای دیگر کشورها آرزوی موفقیت دارم.

رئیس فدراسیون جهانی فوتبالدر پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه آیا امکان دارد سهمیه قاره‌های آسیا و آفریقا در جام‌های جهانی بعدی افزایش پیدا کند، گفت: باید بگویم همانطور که می‌دانید جام جهانی با ۳۲ تیم برگزار می‌شود اما این را می‌دانیم اگر تیم‌های جام جهانی بیشتر شود کیفیت و ارزش جام جهانی پائین می‌آید. پس افزایش تیم‌ها راه حل نخواهد بود.

بلاتر تصریح کرد: برای توضیح بهتر سهمیه بین قاره‌ها باید تصمیم‌گیری شود. الان اروپا ۱۳ نماینده دارد و آمریکا ۵،۶ نماینده این یعنی ۱۹ سهمیه به دو قاره می‌رسد و همین مسئله کار را برای دیگر قاره‌ها سخت می‌کند اما ما باید در سایه همبستگی و دموکراسی توزیع عادلانه‌ای برای سهمیه جام جهانی داشته باشیم. شما اجازه بدهید جام جهانی ۲۰۱۴ برگزار شود تا ببینیم نتایج چطور خواهد شد. بعد از آن در آرامش کامل می‌توانیم تصمیم‌گیری کنیم. شاید نگاه دوباره‌ای به تعداد تیم‌ها در جام جهانی داشته باشیم. شاید با ۴۰ یا ۶۴ و حتی ۱۲۸ تیم، جام جهانی را مانند مسابقات گرنداسلم تنیس برگزار کنیم!

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه برنامه شما برای تلطیف کردن قوانین پوششی برای بانوان چیست؟ گفت: دقیقا کدام قوانین منظور شماست که خبرنگار توضیح بیشتری داد و گفت که مواردی مانند اینکه می‌گفتند حجاب در فوتبال ممکن است خطرساز شود و به عنوان مثال بستن روسری مشکلاتی را ایجاد کند. بلاتر در این باره گفت: مسئله روسری و حجاب در جلسه ۲۸ فوریه مطرح می‌شود. بحث محدودیت مطرح نیست، بحث تایید برد بین‌المللی است.

رئیس فیفا اضافه کرد: اساسنامه فدراسیون جهانی فوتبال مستقل از IOC است ولی وقتی صحبت از المپیک می‌شود تمام قوانین با کمیته بین‌المللی المپیک همخوانی پیدا می‌کند اما فدراسیون جهانی فوتبال استقلال کامل دارد و قوانین آن کاملا قطعی است. در جلسه‌ای که با خانم ابتکار داشتم گفتیم که فوتبال باید استقلال داشته باشد اما نمی‌توان بدون ارتباط با قوانین داخلی هر کشوری باشد.

خبرنگاری در ادامه نشست ضمن تاکید بر اینکه بلاتر رئیس مقتدر برای فیفا نیست به نیکی از اقدامات او در جهت توسعه و برگزای مسابقات یاد کرد اما به انتقاد از ناپاکی‌های موجود در فضای فوتبال، زندانی شدن برخی بازیکنان فوتبال در بحرین، برگزاری لیگی با نام جعلی خلیج ع.ر.ب.ی و… پرداخت و از رئیس فیفا برنامه‌اش را برای برطرف کردن این مشکلات و اینکه در آینده باز هم برای تصدی این پست کاندیدا خواهد شد، پرسید.

پس از طرح این پرسش از سوی خبرنگار یاد شده امیرحسین حسینی مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال واکنش نشان داد و به او یادآور شد در این جلسه خبرنگاران می‌بایست به طرح سوال در خصوص فوتبال می‌پرداختند. در ادامه مترجم سپ‌بلاتر تاکید کرد آن بخش از سوال این خبرنگار که امکان طرح آن در نشست خبری وجود دارد را مطرح خواهد کرد.

بلاتر در پاسخ به طرح این موضوع گفت: در مورد ناپاکی‌ها و آلودگی‌ها در فوتبال باید بگویم این مسئله‌ای که شما مطرح می‌کنید تنها مربوط به فوتبال نیست و دیگر رشته‌های ورزشی نیز به نوعی درگیر ناپاکی‌ها و آلودگی‌ها هستند اما چون این بحث‌ها از فوتبال شروع شده و بیشتر مورد توجه قرار گرفته شاید این باور به وجود آمده است که چنین مشکلاتی فقط در فوتبال وجود دارد.

وی افزود: شاید باور نکنید در دیگر رشته‌های ورزشی همچون تنیس، کریکت و… نیز چنین مشکلاتی وجود دارد. چند روز پیش در این زمینه نشستی با مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک داشتیم که در این جلسه به این نتیجه رسیدیم که باید از کمک‌های نهادهای امنیتی و پلیس برای ریشه‌کن کردن آلودگی‌ها استفاده کنیم.

رئیس فدراسیون جهانی فوتبال عنوان کرد: آنچه مسلم است باید نظم و احترام سرلوحه کار مربیان، بازیکنان و داوران قرار گیرد و آنها نباید به پیشنهادات اغوا کننده پاسخ مثبت بدهند که اگر اینچنین نکنند کل فوتبال با تهدید مواجه خواهد شد.