تاپ خبر ۲۴ :رییس جامعه تورگردانان ایران از ثبت تقاضای ۱۲ هزار گردشگر خارجی برای سفر با قطار از اروپا به ایران خبر داد، قطار لوکسی که با ۱۳ واگن فقط برای ۱۵۰ نفر جا دارد و اگر بخواهد آن جمعیت را به ایران بیاورد باید نزدیک به ۸۰ بار دیگر به ایران تردد داشته […]

تاپ خبر ۲۴ :رییس جامعه تورگردانان ایران از ثبت تقاضای ۱۲ هزار گردشگر خارجی برای سفر با قطار از اروپا به ایران خبر داد، قطار لوکسی که با ۱۳ واگن فقط برای ۱۵۰ نفر جا دارد و اگر بخواهد آن جمعیت را به ایران بیاورد باید نزدیک به ۸۰ بار دیگر به ایران تردد داشته باشد.
آمارهای سازمان جهانی جهانگردی نشان می‌دهد فقط حدود ۲ درصد از حمل و نقل گردشگران جهان به صورت ریلی انجام می‌شود، اما ظاهرا این معادله قرار است در ایران با سفر قطار اکسپرس “عقاب طلایی” به هم زده شود.

آمدن قطار لوکس اروپایی به کشورمان سروصدای زیادی به پا کرد، تا آن‌جا که به گفته‌ رییس شرکت ریلی عقاب طلایی، تاکنون ۱۲ هزار تقاضا برای سفر با این قطار به ایران ثبت شده است. این قطار تا پایان سال ۲۰۱۴ دو برنامه به ایران داشت که یکی از آن‌ها تمام شده و دیگری همچنان در حال اجرا است. سال ۲۰۱۵ میلادی نیز قرار است ۹ برنامه دیگر به صورت رفت و برگشت به مبدأ و مقصد مجارستان و ایران اجرا شود که بلیت آن‌ها نیز فروخته شده است.

طبق گفته‌های «تیم لیتر»، رییس شرکت عقاب طلایی این قطار با ۱۳ واگن که کوپه‌های دو نفره‌ آن در بخش ویژه‌ به سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی مجهز است، فقط ظرفیت ۶۷ مسافر را دارد که هر بار با حدود ۳۵ خدمه راهی ایران می‌شود. اکنون با توجه به حجم تقاضا برای سفر با این قطار جدیدترین مسأله‌ این شرکت و آژانس همکارش در ایران آن است که ۱۲ هزار مسافر را چگونه به ایران بیاورند؟

ابراهیم پورفرج مجری این پروژه گردشگری در ایران پس از آخرین مذاکراتی که با رییس شرکت عقاب طلایی داشت به خبرنگار ایسنا گفت: ما می‌توانیم به تعداد واگن‌های این قطار اضافه کنیم؛ اما پیش از انجام هر کاری قرار شده است شرایط دو سفری را که این قطار تا کنون به ایران داشته، بررسی و پیشنهادهای جدید خود را در دیدار دیگر ارایه کنیم.

وی ادامه داد: رییس شرکت عقاب طلایی به استناد آمارهای ثبت شده در سایت این شرکت اعلام کرده، ۱۲ هزار نفر برای سفر با عقاب طلایی به ایران درخواست داده‌اند که بیشترین متقاضیان از میان گردشگران آمریکایی، انگلیسی، استرالیایی، آلمانی و فرانسوی بوده است.

او با اعتقاد بر این‌که نخستین سفر این قطار به ایران تأثیر زیادی روی گردشگران علاقه‌مند به کشور ما داشته است، اظهار کرد: برخی گردشگران اروپایی هنگام رسیدن قطار به تهران از این فرصت برای رایزنی و مذاکره با رییس قطار استفاده کردند تا سفر بعدی خود و تورهایشان را با این وسیله انجام دهند.

پورفرج اضافه کرد: از دیدگاه رییس این شرکت ریلی، اجرای نخستین سفر و هماهنگی‌های صورت گرفته بویژه در مرز بسیار رضایت‌بخش بود تا حدی که برای اجرای برنامه‌های بیشتر مصرتر شد.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به قطعی شدن ۹ سفر این قطار تا پایان سال ۲۰۱۵، آن ۱۲ هزار نفری که درخواست داده‌اند، چگونه قرار است به ایران آورده شوند؟ گفت: ظرفیت موجود این قطار برای مسافران و خدمه‌اش ۱۵۰ نفر است. ما می‌توانیم تعداد واگن‌ها را افزایش دهیم، اکنون در حال بررسی و برنامه‌ریزی هستیم تا در سال آینده (۲۰۱۵) به نتیجه برسیم. پاسخ به این موضوع به بررسی‌های بیشتری احتیاج دارد.

وی ادامه داد: قرار است درباره تغییر ظرفیت، مسیر و سفرنامه‌ی این قطار بازنگری‌هایی داشته باشیم و دو طرف بررسی‌ها و پیشنهادهای خود را در دیدار بعدی ارایه کنند تا اقدامات الزامی دیگر مشخص شود. شاید در برنامه آینده مسیر جدیدی با اصلاح برخی ایستگاه‌های توقف تعیین شود. همه چیز در آینده مشخص خواهد شد.

پورفرج در ادامه درباره میزان درآمدزایی این قطار برای کشور گفت: به دلیل نبود محدودیت حمل بار در این وسیله، مسافران آن در ایران خرید زیادی می‌توانند داشته باشند، همان‌طور که نخستین گروه داشتند. براساس پیش‌بینی‌ها هر گردشگر ۲ هزار دلار درآمدزایی از محل خرید صنایع دستی و سوغات می‌تواند داشته باشد، ضمن آن‌که هزینه‌هایی برای تأمین مواد غذایی، سوخت قطار، حمل و نقل داخلی، شست و شوی لباس‌ها و ضیافت‌های شام پرداخت می‌شود.

او اضافه کرد:‌ ما برای ورود هر قطار به ایران و خدماتی که از راه آهن دریافت می‌شود، حدود ۱۸۰ میلیون تومان پرداخت می‌کنیم که این هم نوعی درآمدزایی برای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است.

پورفرج یادآور شد: گردشگری صنعتی است که هر بخش از آن اگر راه افتد، مزیتی برای کشور دارد.

وی در ادامه درباره‌ی هزینه‌ی سفر با این قطار که برخی منابع خبری خارجی آن را ۳۷ هزار دلار اعلام کرده‌اند و گفته‌اند استقبال زیاد مسافران از این قطار قیمت بلیت آن را بیشتر می‌کند، توضیح داد: قیمت بلیط این قطار ۹ تا ۱۵ هزار دلار است و تغییری نخواهد کرد، ضمن آن‌که دو طرف بر ثابت ماندن این قیمت تاکید دارند.
منبع:ایسنا