تاپ خبر۲۴: دولت برای مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع این بیماری در کشور، اقدامات همه‌جانبه‌ای را در دستور کار قرار داده است تا با همکاری همه نهادها و با محوریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این بیماری به طور کامل کنترل و ریشه‌کن شود. به گزارش تاپ خبر۲۴ از پایگاه اطلاع‌رسانی […]

تاپ خبر۲۴: دولت برای مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع این بیماری در کشور، اقدامات همه‌جانبه‌ای را در دستور کار قرار داده است تا با همکاری همه نهادها و با محوریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این بیماری به طور کامل کنترل و ریشه‌کن شود.

به گزارش تاپ خبر۲۴ از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، در یک‌ماه گذشته و در پی شیوع ویروس کرونا در چین، دولت اقدامات متعددی برای پیشگیری و مهار این ویروس در کشور انجام داده است. بر این اساس توقف پروازهای رفت و برگشت ایران به چین از مهمترین تصمیماتی بود که در این زمینه اتخاذ شد. همچنین قرنطینه ۵۷ نفر دانشجوی ایرانی مقیم ووهان هم در دستور کار قرار گرفت.

از چهارشنبه هفته گذشته نیز در پی مشاهده مواردی از ابتلا به این ویروس در کشور، دولت بدون کم‌نمایی و بزرگ‌نمایی اقدام به اطلاع‌رسانی در این زمینه کرد و با تشکیل چندین نشست ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، تصمیمات مهمی در این زمینه اتخاذ کرده است.

در حال حاضر تعداد بیمارستان هایی که بیماران را پذیرش می کنند افزایش یافته است. به عنوان نمونه ظرف دو ساعت، بیمارستان قم تبدیل به بیمارستانی شد که فقط بیماران مشکوک به علائم تنفسی در آنجا بستری شدند. دولت از تمام امکانات برای جلوگیری از شیوع و ریشه‌کنی کرونا بهره گرفته و کیت‌های تشخیصی این بیماری به کشور وارد شده و آزمایش کرونا برای افراد مشکوک بدون تاخیر انجام می شود.

همچنین آموزش های لازم در خصوص پیشگیری و کنترل «ویروس کرونا» به ۶٠٠٠ سوپروایزر در سراسر کشور داده شد و دستورالعمل مقابله با کرونا به مدارس نیز ابلاغ شد. علاوه بر آن با اتخاذ تصمیماتی، کاهش ترددها در دستور کار قرار گرفته و لغو کنسرت‌ها و تعطیلی سینماها تا آخر هفته، لغو همه مسابقات ورزشی تا اطلاع ثانوی، تعطیلی موزه ها و تعطیلی مدارس و دانشگاه های اکثر استانها و توزیع رایگان ماسک نیز در دستور کار قرار گرفت.

دستورات رئیس‌جمهوری برای مقابله با کرونا

رئیس جمهوری نیز که پیش از این به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور تشکیل ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا را داده بود، روز یکشنبه چهار اسفند با صدور حکم و ابلاغ جدیدی به وی ماموریت داد تا ضمن تشکیل جلسات مستمر این ستاد، از تمام توان مجموعه‌های ذی‌ربط به منظور کمک به جلوگیری از شیوع و ریشه‌کنی هر چه سریع‌تر این بیماری بهره گرفته و به طور مستمر به وی گزارش دهد.

همچین در جلسه روز یکشنبه هیات دولت نیز این موارد مورد تاکید قرار گرفت و عوامل بروز کرونا و وظایف دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با آن بررسی شد. در این جلسه اعضای دولت به بحث و بررسی پیرامون عوامل بروز کرونا، پروتکل های درمانی، وظایف دستگاه‌های همکار با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله وزارتخانه های راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پرداختند.

دکتر روحانی رئیس جمهوری که ریاست این جلسه را برعهده داشت، دستورات لازم را به همه دستگاه های ذی ربط برای مقابله و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا صادر کرد.

به دستور رئیس جمهور، سازمان برنامه و بودجه مکلف شد هرگونه بودجه مورد نیاز برای مقابله همه جانبه با این ویروس را تأمین کند. همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت باید همه تجهیزات و وسایل درمانی و مرتبط را در اسرع وقت تولید و تأمین کند. وزارت راه و شهرسازی نیز مکلف شد با همکاری و شهرداری تهران همه تدابیر لازم در پایانه های کشور، مراکز بین جاده ای و نیز وسایل حمل و نقل عمومی و مترو اتخاذ کند.

مصوبه هیأت وزیران برای مقابله با کرونا

براساس مصوبه جلسه عصر یکشنبه هیات وزیران به منظور بررسی و مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، کارگروهی با مسئولیت معاون اقتصادی رییس‌جمهور و با عضویت وزرای امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و سخنگوی دولت و سایر روسای دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط تشکیل می‌شود.

بر اساس این مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید تدابیر لازم را به منظور تولید و تامین لوازم بهداشتی مربوط به پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و مقابله با آن را اتخاذ کنند.

همچنین وزارت دادگستری نیز باید از طریق سازمان تعزیرات حکومتی با گرانفروشی و احتکار لوازم مربوط به پیشگیری از انتشار ویروس مذکور به طور جدی مقابله کند.

بر اساس این مصوبه مسئولیت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای اطلاع‌رسانی عمومی در خصوص مسائل مربوط به ویروس یادشده با سخنگوی دولت و اطلاع‌رسانی تخصصی بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

جزییات آخرین جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا

همچنین جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا عصر روز یکشنبه ۴ اسفند به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد. دکتر اسحاق جهانگیری با تاکید بر اینکه پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا نیازمند عزم ملی و هکاری همه دستگاه ها و آحاد جامعه است، گفت: مردم عزیزمان با رعایت نکات بهداشتی کمک کنند تا از انتشار و تکثیر این ویروس جلوگیری کنیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان رییس ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا از اختیارات کامل برخوردار است، تصریح کرد: همه دستگاه ها، نهادها و بخش خصوصی مکلف هستند همراهی و همکاری لازم را با این ستاد برای مقابله با ویروس کرونا انجام دهند.

وی با تاکید بر فعالیت کمیته‌های مختلف ذیل ستاد متناسب با وضعیت پیش رو، افزود: استانداری‌ها، دستگاه های اجرایی و نهادهای مختلف نیز باید همگی پای کار باشند و پیش از هر گونه تصمیم‌گیری در خصوص اقدامات خود برای مقابله با ویروس کرونا، باید هماهنگی های لازم را با این ستاد انجام دهند.

در این جلسه که وزرای آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهور و سخنگوی دولت، رییس سازمان مدیریت بحران کشور و رییس سازمان پدافند غیرعامل نیز حضور داشتند، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارشی از آخرین تعداد ابتلا به ویروس کرونا در کشور ارائه کرد و گفت: براساس تصمیم گیری های انجام شده مواردی که آزمایش آنها مثبت شده در شرایط ایزوله و سایر موارد که مشکوک به ویروس کرونا هستند تحت نظر قرار می گیرند.

اقدامات آموزش و پرورش برای جلوگیری از شیوع کرونا

علاوه بر تعطیلی مدارس بسیاری از استان ها، در راستای پیشگیری و کنترل بیماری کرونا، دستورالعمل مقابله با کرونا به مدارس ابلاغ شد. بر اساس این دستورالعمل ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها باید در یک طرح ضربتی و سراسری نسبت به برگزاری دوره آموزشی و توانمندسازی باهدف انتقال مفاهیم اصول بهداشت فردی و توصیه‌های پیشگیرانه بهداشتی در قالب محتواهای آموزشی دیداری و شنیداری به دانش آموزان کارکنان، اقدام کنند.

بر این اساس برگزاری کلیه کنگره‌ها، گردهمایی‌ها، اردوها و مسابقات تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شد. همچنین مدارس مکلف به استفاده از صابون مایع، سطل زباله دردار مجهز به کیسه‌زباله، مایع ضدعفونی‌کننده شدند و توزیع مواد غذایی پخته ‌شده و ساندویچ‌های دست‌ساز ممنوع اعلام شد.

بسیج همه امکانات تولیدی برای مقابله با کرونا با دستور وزیر صمت

در راستای مهار ویروس کرونا در کشور وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز دستور داد تا تمامی امکانات واحد‌های تولیدی انواع ماسک بهداشتی (جراحی و پرستاری) فیلتردار و ضدعفونی کننده ها با بسیج کلیه امکانات خود تولید محصولات مورد نیاز برای مقابله با کرونا ویروس را به صورت شبانه روزی انجام دهند.

رضا رحمانی در حاشیه جلسه ستاد مقابله با کرونا در وزارت صمت، اظهار کرد: تمهیدات لازم برای تامین مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های تولیدی بهداشتی صورت گرفته و کمبودی از این نظر وجود ندارد. رحمانی ادامه داد: شرایط موجود کشور به گونه ای است که همه باید بدون در نظر گرفتن منافع شخصی به فکر سلامت خود و جامعه باشیم و قطعا تولیدکنندگان به مانند دوران مختلف این مهم را عملیاتی خواهند کرد.

سازماندهی مناسب ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا

در حال حاضر ستاد مستمری با عنوان ستاد فنی اجرایی مقابله با کرونا در ستاد وزارت بهداشت تشکیل شده که تمام مدیران ارشد حوزه بهداشت، درمان، آموزش و همچنین از سازمان نظام پزشکی و برخی دستگاه‌های مرتبط اجرایی در آن حضور دارند. این ستاد مسایل کل کشور را ارزیابی کرده و نظارت‌ها، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها را در این خصوص تنظیم، مطرح و ابلاغ می کند. در کنار این ستاد، ستادی با عنوان ستاد اجرایی مقابله با کرونا نیز وجود دارد که با دستور رییس جمهور تشکیل شده است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت که مسئولیت ستاد اجرایی مقابله با کرونا را دارد با اشاره به آمادگی بیمارستان‌ها و سازماندهی مناسب ستاد پیشگیری و مقابله با این ویروس گفت: تلاش شد تا بتوانیم بیماران را در مراکز ریفرال متمرکز کنیم و از پراکندگی آنها جلوگیری کنیم. مراکز بهداشتی و درمانی نیز در کل کشور آماده‌باش هستند؛ به ویژه در مناطقی که مواردی از بیماری مشاهده شده است. همچنین در کنار این مراکز آمبولانس‌های ویژه‌ای قرار گرفته تا اگر قرار بود بیماران را منتقل کنند، این اقدام را انجام دهند.

وی افزود: با شهردار محترم و تیم شهرداری جلساتی داشتیم و قرار شد روزی دو مرتبه ضدعفونی کردن اتوبوس‌ها و ایستگاه‌های مترو انجام شود. ضمن اینکه در ورودی متروها از مواد ضدعفونی کننده استفاده کرده و ماسک رایگان به مردم ارایه دهیم.

نمکی با بیان اینکه از تاریخ هفتم بهمن ماه به محض انتشار خبر کرونا در چین، پروازهای مستقیم از چین را لغو کردیم، گفت: ما در ۳۶ مبادی ورودی کشور نیرو گذاشتیم تا همه چیز را به طور مرتب دیده‌بانی کنند.

وزیر بهداشت با اشاره به امکانات تشخیصی و آزمایشگاهی در زمینه کروناویروس جدید گفت: در حال حاضر خوشبختانه امکانات آزمایشگاهی ما کامل است. حتی زمانی که سازمان بهداشت جهانی و چین هم در کیت‌های تشخیصی دچار مشکل بودند ما توانستیم در انستیتو پاستور کیت‌های تشخیصی را طراحی کرده و بسازیم؛ به طوری که قبل از اینکه سازمان بهداشت جهانی تعداد محدودی کیت در اختیارمان قرار دهد، ما روش تشخیصی کرونا را طراحی کرده و کیت‌های آن را ساخته بودیم. در حال حاضر هم در حوزه تشخیصی کاملا سوار بر کار هستیم.

با تشکیل کارگروه اطلاع‌رسانی در حال حاضر آموزش‌های مورد نیاز به جامعه ارائه می شود تا با اقدامات بهداشتی و آگاهی بخش به زودی شاهد مهار ویروس کرونا در کشور باشیم. کشور ما و به گواه آمارهای بین المللی در منطقه از نظر توانمندی پزشکی حتی در سطح بین المللی جزو کشورهای برتر است که ظرفیت بسیار بالایی دارد. مدیریت درمان کشور نیز توانمند است و وزارت بهداشت نیز با اطمینان و مسلط بر اوضاع هستند.