تاپ خبر۲۴: نشست مشترک مدیران سازمان تأمین اجتماعی ایران با مدیران صندوق بازنشستگی عراق با هدف بررسی زمینه‌های همکاری دوجانبه برگزار شد. به گزارش تاپ خبر ۲۴ به نقل ازاداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، دکتر سیدتقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در این نشست با اشاره به روابط برادرانه بین ایران و عراق […]

تاپ خبر۲۴: نشست مشترک مدیران سازمان تأمین اجتماعی ایران با مدیران صندوق بازنشستگی عراق با هدف بررسی زمینه‌های همکاری دوجانبه برگزار شد.

به گزارش تاپ خبر ۲۴ به نقل ازاداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، دکتر سیدتقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در این نشست با اشاره به روابط برادرانه بین ایران و عراق گفت: سابقه ۶۰ ساله فعالیت سازمان تأمین اجتماعی در ایران فرصت های گسترده‌ای برای همکاری دوجانبه بوجود آورده است و در حوزه بیمه ای، درمانی، اقتصادی و تجاری زمینه‌های همکاری دوجانبه فراهم است.

وی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی در ایران بر اساس مکانیزم مزایای تعریف شده و پرداخت بین نسلی فعالیت می‌کند، گفت: این مکانیزم برای کشورهای درحال توسعه و دارای شرایط مشابه ما و از جمله کشور عراق مکانیزم بسیار مناسبی است و توصیه می‌کنیم که در زمان تهیه قوانین و ایجاد ساختارهای بیمه‌ای در عراق از تجارب سازمان تأمین اجتماعی در ایران استفاده شود و ما آماده همکاری و در اختیار گذاشتن تجارب خود هستیم.

دکتر نوربخش افزود: مکانیزم بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی درایران به نوعی توزیع ثروت و برقراری عدالت اجتماعی را به دنبال دارد و تجربه ۴۰ سال فعالیت سازمان تأمین اجتماعی نشان داده است که قانون فعلی تأمین اجتماعی یکی از قوی‌ترین قوانین کشور است و می‌تواند مدل مناسبی برای کشورهای مشابه باشد و تمام ابعاد یک سازمان بیمه گر در این قانون دیده شده است.

وی در ادامه به معرفی توانمندی‌های سازمان تأمین اجتماعی در حوزه درمان پرداخت و گفت: در حوزه درمان سازمان تأمین اجتماعی دومین تولید کننده خدمات درمانی و اولین خریدار درمان است. تجربه سازمان تأمین اجتماعی درایران نشان داده است که درمان به عنوان ویترین سازمان نقش بسیار مهمی در جذب بیمه شدگان دارد و کسانی که به عضویت سازمان تأمین اجتماعی درمی‌آیند در مرحله اول از مزایای بسیار مهم درمانی این سازمان استفاده می‌کنند .

دکتر نوربخش افزود: سازمان تأمین اجتماعی با در اختیار داشتن ۸۰ بیمارستان ملکی و ۳۵۰ مرکز درمانی نقش تعیین کننده‌ای در ارائه خدمات درمانی دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از مراکز درمانی تأمین اجتماعی در نزدیکی عراق هستند و بیمارستان‌های تأمین اجتماعی در اهواز، آبادان، ایلام، خرم آباد، کرمانشاه، سنندج و ارومیه که بیمارستان‌های مجهزی هستند، می‌توانند به بیماران عراقی خدمت رسانی کنند و هولدینگ گردشگری سازمان تأمین اجتماعی نیز می‌تواند خدمات توریسم درمانی را ارائه دهد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در رابطه با حوزه سرمایه‌گذاری این سازمان نیز توضیحاتی به هیأت عراقی ارائه داد و گفت: به دلیل مکانیزم بین نسلی سازمان تأمین اجتماعی مبالغی از حق بیمه دریافتی توسط سازمان سرمایه‌گذاری می‌شود و بخش اقتصادی تضمین کننده پایداری بلند مدت سازمان است و در این حوزه علاوه بر حفظ ذخایر صندوق به توسعه ملی نیز کمک می‌شود.

دکتر نوربخش افزود: سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی به نحوی انجام شده است که به توسعه ملی کمک کند و در حوزه‌هایی از قبیل نفت، گاز، پتروشیمی؛ دارو؛ معدن و فولاد و صنایع بزرگ سرمایه گذاری شده است تا به توسعه ملی کمک شود. سازمان تأمین اجتماعی برای انتقال تجارب خود در این زمینه آماده همکاری با عراق است.

وی با بیان اینکه مکانیزم بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی در ایران به گونه‌ای است که با مشارکت کارگر، کارفرما و دولت حق بیمه دریافت می‌شود، گفت: عملکرد این سازمان باعث می‌شود که نوعی مالیات اجتماعی اخذ شود و مشارکت اجتماعی و توزیع ثروت نیز از دیگر مزایای فعالیت سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود.

دکتر نوربخش بهترین راهکار اختصاص یارانه‌های دولتی را حوزه‌ بیمه های اجتماعی دانست و گفت: در حال حاضر در کشور ما دولت سهم ۳ درصدی از حق بیمه تمامی بیمه شدگان بر عهده دارد و علاوه بر آن برای برخی مشاغل سهم دولت به منظور حمایت از اقشار ضعیف تر افزایش می‌یابد که این مکانیزم بهترین راهکار برای پرداخت یارانه های دولتی به جای پرداخت‌های غیرهدفمند است.

وی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی آماده همکاری و انتقال تجربیات به بخش‌های بیمه‌ای و بازنشستگی در عراق است، گفت: پیشنهاد ما این است که در بخش های بیمه‌ای، درمان و اقتصادی و تجاری و تکنولوژی کارگروه‌های مشترکی تشکیل شود و راهکارهای گسترش همکاری در این حوزه‌ها بررسی شود.